Welkom bij Atlas X

AtlasX - Docentenhandleiding

🎓 Docentenhandleiding AtlasX

Waarom, hoe en wat: alles voor de docent op één plek.

🔍 Probleem & Onderbouwing

Het goed kunnen gebruiken van kaarten en het juist interpreteren van informatie is een belangrijke vaardigheid. Het helpt leerlingen niet alleen bij aardrijkskunde, maar ook daarbuiten. Uit eigen onderzoek op De Nieuwe Veste blijkt dat veel leerlingen dit soms best pittig vinden, zoals de onderstaande data laat zien.

Waar lopen leerlingen tegenaan?

Percentage leerlingen dat dit moeilijk vindt.

Bron: Enquête DNV (dec 2024).

Welke bronnen zijn 'makkelijker'?

Leerlingen geven aan deze bronnen duidelijker te vinden.

💡 Concrete Lesideeën per Missie

U kunt de missies van AtlasX inzetten als startpunt voor rijkere, activerende lessen.

Missie: Tour de Coevorden

Lesidee: Blended Learning - De Stad als Klaslokaal

  • Stap 1 (Online): Leerlingen doorlopen individueel de "Tour de Coevorden" op AtlasX om de basiskaartvaardigheden en locaties te leren.
  • Stap 2 (Offline): Geef de leerlingen in groepjes een vervolgopdracht in de echte wereld. Bijvoorbeeld: "Plan de kortste wandelroute langs het Arsenaal, de Watertoren en het Kasteel. Maak op elke locatie een selfie als bewijs." Dit koppelt de digitale vaardigheid aan een fysieke en collaboratieve opdracht.

Missie: Fake News of Feit?

Lesidee: Activerende Werkvorm - De Onderzoeksredactie

  • Stap 1 (Individueel): Leerlingen voltooien de "Fake News of Feit?"-missie om de basisprincipes van bronnen checken te leren.
  • Stap 2 (In Groepjes): De klas wordt een 'onderzoeksredactie'. Geef elke groep een (realistisch) online nieuwsbericht over een lokale gebeurtenis. Hun taak: pas de geleerde stappen toe en presenteer aan de klas waarom dit bericht betrouwbaar is, of juist niet.

Missie: Hou Coevorden Droog!

Lesidee: Probleemgestuurd Onderwijs - Advies aan de Gemeente

  • Stap 1 (Individueel): Leerlingen spelen de "Hou Coevorden Droog!"-challenge en begrijpen het basisprobleem (extreme neerslag, wateroverlast).
  • Stap 2 (In Groepjes): De groepjes vormen een 'adviescommissie'. Hun opdracht: "Bedenk één extra maatregel die de gemeente Coevorden kan nemen tegen wateroverlast (bijv. een wadi, afkoppelen regenpijp). Zoek online naar informatie en presenteer jullie advies."

🎯 Koppeling aan Leerdoelen (Examenprogramma VMBO)

De missies zijn direct gekoppeld aan de exameneenheden voor aardrijkskunde GL/TL.

1. Tour de Coevorden

  • AK/K/8: Bevolking en Ruimte: Eindterm 16, ruimtegebruik in de eigen regio beschrijven en verklaren.
  • AK/K/3: Leervaardigheden: Gebruik maken van kaartvaardigheden en uitvoeren van eenvoudig onderzoek.

2. Fake News of Feit?

  • AK/K/3: Leervaardigheden: Informatie beoordelen op betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid.

3. Hou Coevorden Droog!

  • AK/K/3: Leervaardigheden: Informatie uit figuren en tabellen ordenen en analyseren.
  • AK/K/6: Water: Raakt aan thema's binnen deze exameneenheid.

💭 Conclusie

Atlas X is ontwikkeld om leerlingen gericht te helpen met de onderdelen die zij lastig vinden, op een manier die past bij hun leerstijl. Het doel is niet alleen het verbeteren van de toetsresultaten, maar vooral het vergroten van het zelfvertrouwen in het omgaan met geografische bronnen.